Iedereen moet het toilet schoonmaken, maar voor de meesten van ons gaat het dan alleen om ons eigen toilet. Voor Leonie, die werkt in een hotel in München, gaat het dagelijks om heel veel toiletten, badkamers en kamers. We gingen naar haar toe tijdens haar dagelijkse schoonmaakronde en vroegen haar om enkele tips met ons te delen voor het tiptop maken van die badkamers.
“Goede reiniging en hygiëne zijn heel belangrijk voor ons. We zijn een klein en vriendelijk hotel, en onze gasten verwachten smetteloze kamers en badkamers. En daar ben ik voor verantwoordelijk.”
Tip 1: het belang van goed droogmaken na het schoonmaken
We spraken met Leonie in een van de kleinere kamers, een tweepersoonskamer met en-suite badkamer. Ik vroeg haar hoe lang ze gemiddeld over het schoonmaken van een dergelijke badkamer doet.
“Ik heb ongeveer 10 tot 15 minuten nodig om een kleinere badkamer als deze aan kant te krijgen. Ik begin met het schrobben van het toilet met een schoonmaakmiddel. Daarna neem ik de muren en wastafels af met een spons, heet water en antikalkgel. Daarna maak ik de muren en oppervlakken droog. Meestal gebruik ik daarvoor een papieren handdoek en smeer soms nog wat na met extra gel als een vlek erg hardnekkig is. Dat droog maken is erg belangrijk. Anders blijven er vuil en vlekken achter. Alles moet apart worden gehouden. Ik gebruik de rode emmer voor het toilet en het water in de blauwe emmer voor de rest van de badkamer. Ik ververs het water voordat ik aan de volgende kamer begin. En ik doe andere handschoenen aan. Wanneer ik klaar ben met het toilet, doe ik de handschoenen uit voordat ik de rest van de kamer aanpak.”
Ik voerde het gesprek met Leonie terwijl we werden omringd door een uitgebreid assortiment aan schoonmaakartikelen, en vroeg haar wat ze daarmee deed en welke het nuttigst waren.
“De antikalkreiniger is geschikt voor bijna alles in de badkamer. Dit is vloeibare schuurmelk [ze kijkt naar de fles] en dat gebruik ik voor het wegschrobben van vlekken op de witte tegels. Hiermee kan ik bruine aangekoekte vlekken goed wegkrijgen, bijvoorbeeld tussen de tegels of onder aan de douchecabine. Hierbij gebruik ik een tandenborstel waarmee ik de voeglijnen tussen de tegels goed kan schrobben [ze doet het gelijk voor] om zo alle kalkaanslag en schimmel te verwijderen. De tandenborstel gebruik ik ook voor alles. Daarmee krijg ik die kleine vlekken goed weg.”
De badkamer was werkelijk heel schoon! Alles zag er gloednieuw uit en er was nergens ook maar iets van schimmel of kalkaanslag te zien die in de hoekjes van zelfs de best onderhouden toiletten te vinden zijn. Ik vroeg Leonie hoe zij het allemaal zo smetteloos kreeg.
“Het is echt heel belangrijk om de badkamer goed bij te houden, en met name om eventuele ruimten tussen de tegels of waar de douchecabine tegen de muur komt goed af te dichten. Daarom gebruiken we vaak wat vulmiddel of brengen we nieuwe siliconenkit aan. Wanneer kit beschadigd is of gaatjes bevat, wordt het altijd vuil en smoezelig.”
Leonie legde de laatste hand aan de schoonmaak. Door ons gesprek had ze er natuurlijk aanzienlijk langer over gedaan dan de geschatte 15 minuten. Maar voordat ik haar verder liet gaan met haar werk, vroeg ik of ze nog verhalen had over vieze gasten en hoe ze daarmee omging.
“Het hoort bij het werk, dus het heeft geen zin om boos te worden.
Het is het vervelendst als mensen eten meenemen naar de kamer, of als ze roken. We hebben wel meegemaakt dat het tapijt in de kamer vol noedels en saus zat. Daar kun je verder niks meer aan doen en soms moeten we een stukje van het tapijt vervangen. Vorige week was er een mevrouw die waarschijnlijk haar haar had geverfd. De badkamer zat vol rode vlekken, in de wastafel en op de muren. Ik ben een behoorlijke tijd aan het schrobben geweest met de tandenborstel! Maar klagen bij de gasten heeft geen zin. Ze doen wat ze willen en dat moeten we accepteren. Zoals ik al zei, het hoort bij het werk.”
Leonie komt oorspronkelijk uit Griekenland. Ze woont nu drie jaar in Duitsland en heeft al die tijd in het hotel gewerkt. Aangezien het een klein hotel is, moet ze bijna alles doen. Vroeg op en het ontbijt klaarmaken, werken bij de receptie, de gasten verwelkomen en natuurlijk de kamers schoonmaken.
“Ik geef de voorkeur aan werken in een klein hotel. Hoewel ik meer te doen heb en misschien harder moet werken op deze plek, is het over het algemeen veel leuker in een hotel als dit waar de gasten weten wie je bent en waar je met een klein team werkt. Het is allemaal persoonlijker.”
Tips van een deskundige schoonmaakster die alle ins en outs kent en vertelt hoe zij het luxe hotel brandschoon houdt.